2013-2014 YÜKSEK LİSANS ÖDEVİ
ŞABAN KESECİ
YÜKSEK LİSANS
ÖĞRENCİSİ
ÖĞRENCİ NO:
13912720
DERSTEN KAZANIMLAR
-Kur'ân’ı anlamak ve Kur’an ilimlerine
vakıf olmak için bu konuda yazılmış literatür bilgisine sahip olmak gerektiğini
öğrendik.
-İslami ilimlerin bir bütün
olduğunu, özellikle fıkıh tarihi, hadis tarihi ve Kur’an tarihinin birbiriyle
mukayeseli mutalaa etmenin Kur’an’ın mesajını anlamak için şart olduğunu
öğrendik.
-Yine ilahi mesajı doğru anlamak için
esbab-ı nuzülün ne derece önemli olduğunu öğrendik.
2013-2014
YÜKSEK LİSANS ÖDEVİ
MUSTAFA
DİŞLİ
YÜKSEK
LİSANS ÖĞRENCİSİ
ÖĞRENCİ
NO: 13912725
DERSTEN
KAZANIMLAR
1- Kur’an’ın tefsirinde ayetlerin esbabı nüzulünü bilmenin çokmühim bir
mesele olduğunu.
2-Ayetlerin, bağlamından koparılmadan tefsir edilmesinin gerekliliği,
aksi durumda yapılan yorumun ayetlerin bağlamından uzak bir yorum olacağını.
3-Esbab-i nüzul değerlendirmelerinde vukufiyet elde edilmiştir.
Örnek metin taberinin rivayet değerlendirmesini gördük.
4-Bilginin
bütünlüğünün ne denli önemli olduğunu bu ders vesilesi ile öğrenmiş olduk.
5- İslami ilimlerin bütünlük içinde mülahaza
edilmesi gerektiği ve bu
disiplinlerin
birbirinden ayrılmaz parçalar olduğu tespit edildi
2013-2014 Yüksek Lisans Öğrencisi Hacı Turan DEMİRCİOĞLU 12912775
DERSTEN KAZANIMLAR
Kur’an-ı anlamak için hadis, tefsir, fıkıh ilminin tarihleri usulleriyle beraber, bir bütün olarak değerlendirilmesinin elzem olduğunu öğrendik. En önemlisi de sebeb-i nuzül ilminin Kur’an’ın doğru anlaşılmasında son derece önemli olduğunu öğrendik.
2013-2014 Yüksek Lisans -Abdullah ARSLAN-12912771
Yüksek Lisans derslerinde öğrenmiş olduğumuz bilgilerimiz ile daha önce elde etmiş olduğumuz bilgilerimize akademik bakış açısı kazandırdık.
Web sitelerinin yayınlanması da elektronik ve dijital ortamdan istifade edebilme becerimizi artırdı.
Ayrıca, her bir özel konunun bizleri çeşitli dallarda araştırmaya sevk etmesi, birçok kitap ile buluşturması da bizlere araştırma yöntemi kazandırarak kitapları tanımamıza sebep olmuştur.
Murat Can 12912777
Yüksek Lisans
TEFSİR RİVÂYETLERİ I DERSİNDEN KAZANIMLAR
Tefsir ilmi İslam-ı ve Kur'an-ı anlama da
başvurulan ilimlerin başında gelmektedir.
hadisler olmadan Kur'an tefsirini
doğru bir şekilde anlamak mümkün değildir. İslami ilimler her ne kadar
birbirlerinden bağımsız gibi gözükseler de
bilginin bütülüğü ve aynı amaca hizmet açısından aralarında sağlam bir
ilişki vardır. Selef âlimlerimizin hayatlarında ve te'lif ettikleri eserlerde
bu bütünlüğe şahit olmaktayız. Allah Rasulü’nün insanlığa ışık olan o kutlu
yüce sözleri, hadisleri bizlere hidayet yolunu göstermekte, rehber olmaktadır.
Bu rehberliğe Kur'an-ı anlama da daha çok ihtiyacımız vardır. Tefsirlerdeki
hadis rivayetlerini okurken yakinen buna şahit olmaktayız. Âyetlerin manasını
anlamada ilk başvurduğumuz yöntem; acaba Allah Rasûlü bu ayet hakkında ne dedi?
Ashabına neyi tavsiye etti? Nasıl anladı ve uyguladı? Gibi soruları kendimize
sorarak, cevaplarını tefsir ve hadis kitaplarından bulmaya çalışmaktır.
Mühaddisler hadisleri; sahih, hasen, zayıf, uydurma, mevzu vb şekillerde tasnif
edip ayırarak eserler kaleme almışlar, bu uğurda hadis yolculuğuna çıkarak hayatlarını feda etmişlerdir. Oların hadis
ilmi uğrundaki fedakârlıklarını, hayat menkîbelerini okurken kendilerini nasıl
bir teslimiyetle ilim aşkına, hadis aşkına adadıklarına şahit olmaktayız. Hiç şüphesiz istifade ederken başvurduğumuz
ilk kaynaklar Sahihi Buhari ve Müslim olmak üzere altı ve dokuz hadis kitabı
olarak bilinen hadis kitaplarıdır.
Kura'n-ı doğru anlamada esbâb-ı nüzul ilminin
yeri de önemlidir. Surelerin ve âyetlerin nüzul sebeplerini bilmek okuyucuya
ışık tutmakta, ufkunu açmakta doğru anlam ve yorumlara ulaşmasına fayda
sağlamaktadır. Burada esbâb-ı nüzul ilmi
içerisinde birbiri ile çatışan rivayetlere dikkat etmek gerekir. Hangilerinin
doğru veya tercih edilir olduğunu anlamak hiç şüphesiz zor bir iştir. Bu ancak
tefsir ilminde temâyüz etmiş, müfessirlerin bilgilerinden istifade etmekle
mümkündür.
İlme kendini adamış bir ilim adamının islamî
ilimler arasındaki sıkı ilişkiyi iyi bilmesi ve kavraması gerekir. Tek bir ilim
dalı ile iktifâ edip yorum ve fetva vermemeli, meseleyi ilimler ve bilgiler
bütünlüğü içerisinde ele almalıdır. Selef âlimlerinin görüşlerinden de istifade
etmeği ihmâl etmemelidir.
Bilginin bütünlüğü ve bilgiden istifade
yöntemi de önemlidir. İletişimde ve
bilgi aktarımında anlatan, anlatılan ve anlatılan kişi
arasındaki ilişki ve âlâkaya dikkat etmek gerekir. Muhatabın anlayamayacağı bir
üslupla anlatmak veya ihtiyacı olmadığı, ilgisini çekmeyen bir konuyu anlatmaya
çalışmak faydasız bir uğraş olacaktır. Bu, insanları doğru bilgiyi almaktan
soğutmaktır. İnsanların anlayacağı ve ihtiyaçları olan konuları seçmek gerekir.
Bu da sağlam ve doğru bilgiye sahip olmaktan ve toplumu ve onun
gereksinimlerine vâkıf olmaktan geçer.
BEŞ ÖDEVE YORUM
Ödev hazırlarken bilginin bütünlüğünün ne
kadar önemli olduğu daha iyi anlaşılıyor. İlimler arasındaki sıkı münasebet,
birbirlerine olan ihtiyaç, okunan metinleri anlamadaki kolaylık, bunların hepsi
ilimler arasındaki ilişkiyi ortaya koymakta.
Tefsir
tarihi ve usulü, Hadis tarihi ve usulü, Fıkıh tarihi ve usulü, bu ilimlerin her
biri her ne kadar müstakil birer ilim dalları olsalar da aynı amaca hizmet
ettiklerinden onlardan istifade de ayrı düşünülemez.
Çağımız bilişim çağı, dünya da artık her ne
kadar büyük olsa da küçük bir şehir mesabesinde. Kitle iletişim araçlarını
kullanarak daha geniş bilgiye ve daha geniş kitlelere ulaşmak mümkün. İnternet
de bunlardan en hızlısı ve en kolayı. Onu kullanarak dünya genelinde ortaya
çıkan meseleleri ve özellikle İslâm âleminde neler olup bittiğini, onlara nasıl
yararlı olabileceğimizi, sorunlarına nasıl çözümler üretebileceğimizi en sağlam
bu yolla yapar ve ulaşırız.
Kur'an; hiç şüphesiz hükmü kıyâmete kadar bâki
olan mukaddes bir kitaptır.
Onu anlamak her Müslüman için elzemdir. Kur'an'dan kopuk
bir kişi yolunu şaşırtmış demektir. Onun ve Onu bize getiren Allah Rasülünün
rehberliğine, Hayatımızın her safhasında, toplumumuzun her kesiminde özellikle
İslâm âleminin birlik ve beraberliği sağlamasında daha çok ihtiyacımız vardır.
Ne mutlu Kur'an-ı ve Hz.Peygamberi kendine rehber edinenlere.
Adı: Fikret
Soyadı: AKMAN
Öğrenci No: 12912768
ESBABI NÜZUL DERSİNDEN KAZANIMLAR
1. Bilginin bütünlüğü ile Kur’ân-ı Kerim’in anlaşılmasında esbâb-ı nüzulün
rolü açısından Kur’an’ın bütünlüğünün dikkate alınması, yani Kur’an’daki
kelimelerin, Kur’ânî cümlelerin, âyetler ve sûrelerin manâ çerçeveleri,
kazandıkları yeni manaların kavranması, hep Kur’an’ın bütünü içinde mümkün
olduğunu anladım.
2. Usul ilimlerinin bir bütün olarak düşünülmesi ve bu ilimlerin birbirinden
ayrılmaz birer unsur olması, Ayrıca bu ilimlerin öğrenilmesinin Kur’an’ Kerîm’i
anlamada ne kadar önemli olduğunu öğrendim.
3.Ayetlerin sebeb-i nüzulününü araştırırken
başvurabileceğim web sayfalarını öğrendim.
4. Kur’an ve Bağlam adlı kitaptan, Tefsir kitaplarındaki
esbâb-ı nüzûl rivâyetleri, had’îs tenkitçilerinin rivâyetlerin tenkidinde
kullandıkları senet ve metin tenkidi kurallarının sıkı eleğinden geçirilmesi ve
böylece, tefsir kitaplarında kalmaya hakkı olmayan pek çok rivâyetin
temizlenmiş olacağı ve Kur’ân’ı Kerîm’deki bir âyeti anlamak için tefsir
kitaplarına bakan kimselerin, onlarla karşılaşıp hiçbir esası olmayan
haberlerle meşgul olmaktan kurtulacağını öğrendim. Ayrıca Kur’ân’ı Kerîm’in
anlaşılmasında esbab-ı nüzûle olan ihtiyaç belirlendikten sonra en önemli
merhalenin rivâyetlerin hadîs usûlü açısından tenkide tabi tutulacağını,
Böylece bu alandaki birçok problemin hadîs usûlü kriterlerinin esbâb-ı nüzûl
rivâyetlerine uygulanması ile aşılabileceğini, en önemlisi esbâb-ı
nüzûl,Kur’ân-ı Kerîm’in soyut bir düşünce veya düşünce biçimi olarak
kalmadığının,aksine,yaşanmış,yaşanabilir ve yaşanacak,bir hakikat,bir hidayet
rehberi olduğunu bilmiş oldum.
5. Kısaca esbâb-ı nüzul hakkında gelen rivâyetleri değerlendirme
hususunda önemli bakış açılarını elde etmiş oldum.
Adı: Fikret
Soyadı: AKMAN
Öğrenci No: 12912768
ESBABI NÜZUL DERSİNDEN KAZANIMLAR
1. Bilginin bütünlüğü ile Kur’ân-ı Kerim’in anlaşılmasında esbâb-ı nüzulün
rolü açısından Kur’an’ın bütünlüğünün dikkate alınması, yani Kur’an’daki
kelimelerin, Kur’ânî cümlelerin, âyetler ve sûrelerin manâ çerçeveleri,
kazandıkları yeni manaların kavranması, hep Kur’an’ın bütünü içinde mümkün
olduğunu anladım.
2. Usul ilimlerinin bir bütün olarak düşünülmesi ve bu ilimlerin birbirinden
ayrılmaz birer unsur olması, Ayrıca bu ilimlerin öğrenilmesinin Kur’an’ Kerîm’i
anlamada ne kadar önemli olduğunu öğrendim.
3.Ayetlerin sebeb-i nüzulününü araştırırken
başvurabileceğim web sayfalarını öğrendim.
4. Kur’an ve Bağlam adlı kitaptan, Tefsir kitaplarındaki
esbâb-ı nüzûl rivâyetleri, had’îs tenkitçilerinin rivâyetlerin tenkidinde
kullandıkları senet ve metin tenkidi kurallarının sıkı eleğinden geçirilmesi ve
böylece, tefsir kitaplarında kalmaya hakkı olmayan pek çok rivâyetin
temizlenmiş olacağı ve Kur’ân’ı Kerîm’deki bir âyeti anlamak için tefsir
kitaplarına bakan kimselerin, onlarla karşılaşıp hiçbir esası olmayan
haberlerle meşgul olmaktan kurtulacağını öğrendim. Ayrıca Kur’ân’ı Kerîm’in
anlaşılmasında esbab-ı nüzûle olan ihtiyaç belirlendikten sonra en önemli
merhalenin rivâyetlerin hadîs usûlü açısından tenkide tabi tutulacağını,
Böylece bu alandaki birçok problemin hadîs usûlü kriterlerinin esbâb-ı nüzûl
rivâyetlerine uygulanması ile aşılabileceğini, en önemlisi esbâb-ı
nüzûl,Kur’ân-ı Kerîm’in soyut bir düşünce veya düşünce biçimi olarak
kalmadığının,aksine,yaşanmış,yaşanabilir ve yaşanacak,bir hakikat,bir hidayet
rehberi olduğunu bilmiş oldum.
5. Kısaca esbâb-ı nüzul hakkında gelen rivâyetleri değerlendirme
hususunda önemli bakış açılarını elde etmiş oldum.
Adı: Fikret
Soyadı: AKMAN
Öğrenci No: 12912768
ESBABI NÜZUL DERSİNDEN KAZANIMLAR
1. Bilginin bütünlüğü ile Kur’ân-ı Kerim’in anlaşılmasında esbâb-ı nüzulün
rolü açısından Kur’an’ın bütünlüğünün dikkate alınması, yani Kur’an’daki
kelimelerin, Kur’ânî cümlelerin, âyetler ve sûrelerin manâ çerçeveleri,
kazandıkları yeni manaların kavranması, hep Kur’an’ın bütünü içinde mümkün
olduğunu anladım.
2. Usul ilimlerinin bir bütün olarak düşünülmesi ve bu ilimlerin birbirinden
ayrılmaz birer unsur olması, Ayrıca bu ilimlerin öğrenilmesinin Kur’an’ Kerîm’i
anlamada ne kadar önemli olduğunu öğrendim.
3.Ayetlerin sebeb-i nüzulününü araştırırken
başvurabileceğim web sayfalarını öğrendim.
4. Kur’an ve Bağlam adlı kitaptan, Tefsir kitaplarındaki
esbâb-ı nüzûl rivâyetleri, had’îs tenkitçilerinin rivâyetlerin tenkidinde
kullandıkları senet ve metin tenkidi kurallarının sıkı eleğinden geçirilmesi ve
böylece, tefsir kitaplarında kalmaya hakkı olmayan pek çok rivâyetin
temizlenmiş olacağı ve Kur’ân’ı Kerîm’deki bir âyeti anlamak için tefsir
kitaplarına bakan kimselerin, onlarla karşılaşıp hiçbir esası olmayan
haberlerle meşgul olmaktan kurtulacağını öğrendim. Ayrıca Kur’ân’ı Kerîm’in
anlaşılmasında esbab-ı nüzûle olan ihtiyaç belirlendikten sonra en önemli
merhalenin rivâyetlerin hadîs usûlü açısından tenkide tabi tutulacağını,
Böylece bu alandaki birçok problemin hadîs usûlü kriterlerinin esbâb-ı nüzûl
rivâyetlerine uygulanması ile aşılabileceğini, en önemlisi esbâb-ı
nüzûl,Kur’ân-ı Kerîm’in soyut bir düşünce veya düşünce biçimi olarak
kalmadığının,aksine,yaşanmış,yaşanabilir ve yaşanacak,bir hakikat,bir hidayet
rehberi olduğunu bilmiş oldum.
5. Kısaca esbâb-ı nüzul hakkında gelen rivâyetleri değerlendirme
hususunda önemli bakış açılarını elde etmiş oldum.
Adı: Fikret
Soyadı: AKMAN
Öğrenci No: 12912768
ESBABI NÜZUL DERSİNDEN KAZANIMLAR
1. Bilginin bütünlüğü ile Kur’ân-ı Kerim’in anlaşılmasında esbâb-ı nüzulün
rolü açısından Kur’an’ın bütünlüğünün dikkate alınması, yani Kur’an’daki
kelimelerin, Kur’ânî cümlelerin, âyetler ve sûrelerin manâ çerçeveleri,
kazandıkları yeni manaların kavranması, hep Kur’an’ın bütünü içinde mümkün
olduğunu anladım.
2. Usul ilimlerinin bir bütün olarak düşünülmesi ve bu ilimlerin birbirinden
ayrılmaz birer unsur olması, Ayrıca bu ilimlerin öğrenilmesinin Kur’an’ Kerîm’i
anlamada ne kadar önemli olduğunu öğrendim.
3.Ayetlerin sebeb-i nüzulününü araştırırken
başvurabileceğim web sayfalarını öğrendim.
4. Kur’an ve Bağlam adlı kitaptan, Tefsir kitaplarındaki
esbâb-ı nüzûl rivâyetleri, had’îs tenkitçilerinin rivâyetlerin tenkidinde
kullandıkları senet ve metin tenkidi kurallarının sıkı eleğinden geçirilmesi ve
böylece, tefsir kitaplarında kalmaya hakkı olmayan pek çok rivâyetin
temizlenmiş olacağı ve Kur’ân’ı Kerîm’deki bir âyeti anlamak için tefsir
kitaplarına bakan kimselerin, onlarla karşılaşıp hiçbir esası olmayan
haberlerle meşgul olmaktan kurtulacağını öğrendim. Ayrıca Kur’ân’ı Kerîm’in
anlaşılmasında esbab-ı nüzûle olan ihtiyaç belirlendikten sonra en önemli
merhalenin rivâyetlerin hadîs usûlü açısından tenkide tabi tutulacağını,
Böylece bu alandaki birçok problemin hadîs usûlü kriterlerinin esbâb-ı nüzûl
rivâyetlerine uygulanması ile aşılabileceğini, en önemlisi esbâb-ı
nüzûl,Kur’ân-ı Kerîm’in soyut bir düşünce veya düşünce biçimi olarak
kalmadığının,aksine,yaşanmış,yaşanabilir ve yaşanacak,bir hakikat,bir hidayet
rehberi olduğunu bilmiş oldum.
5. Kısaca esbâb-ı nüzul hakkında gelen rivâyetleri değerlendirme
hususunda önemli bakış açılarını elde etmiş oldum.
ALİ BAHADIR
ÖZDEMİR
BİRLEŞİK
DOKTORA
ÖĞRENCİ NO
:13952701
HADİS ESERLERİNDE TEFSİR RİVAYETLERİ’NDEN KAZANIMLARIMIZ
-
Kur’an’ı anlamada ,İslami ilimleri bilgi bütünlüğü
kapsamında değerlendirmemiz gerektiğini kavradık.
-
Kur’an’ın anlaşılmasında Esbab-ı Nüzule bağlı olarak değerlendirilmesi
gerekliliği, bunun yanında günümüze yansıtılarak anlaşılmasının gerektiğini
kavradık.
-
İslami ilimlerine ,her ne kadar ayrı ayrı ilimler
olarak sınıflandırılsa da, membaı’ bir olduklarına, tek bir çatı bir çatı
altında değerlendirilmesi gerektiğini kavradık.
-
İmam Buhari’nin Kur’an ‘ı kerimi değerlendirirken
takip ettiği metodun , Kur’an’ın anlaşılmasındaki önemini kavradık.
ÖDEVLERE
YORUM
-
1. Ödev : Bilgi bütünlüğünün Kur’an’ın anlaşılmasındaki
ilk adımı ve ehemmiyetini kavramamızı sağladı.
-
2.Ödev : Hadis Tarihi ve Usulü, Tefsir Tarihi ve
Usulü, Fıkıh Tarihi ve Usulü ödevi, bu ilim dallarının her ne kadar ayrı ayrı
isimler altında ele alınsa da, kaynak olarak bir olduğunu, birbiriyle içiçe
olduklarını gördük. Kur’an’ı anlamada birlikte ele alınması gerektiğini
öğrendik.
-
3. Ödev :Faydalı internet siteleri hakkında
bilgilendirildik.
-
4. Ödev: Kur’an Ve Bağlam özetinden: Kur’an’ın anlaşılmasında Esbab-ı Nüzul ’ün
rolünün ehemmiyetini kavradık. Esbab-ı Nüzule yeni bir yaklaşımla bakmamızda Sa’lebe Kıssa ’sının
önemini kavradık. Özellikle
Kur’an’ın anlaşılmasının sağlıklı olabilmesi için, indiği döneme başvurmamızın
önemini, sahabilerin söylem ve eylemlerinin açıklayıcılığını müşahede ettik .
Dersden kazanımlarım:
Bilginin bütünlüğü hakkında malumat sahibi olduk. Kavram nedir ? Terim nedir ? bunları öğrendik. Kavramın açıklığı ve seçikliği hakkında bilgilendirildik.
İmam Buhari ve eseri hakkında bilgi edindik. Buhari'nin fıkhına dair eserinde farklı örneklerle karşılaştık. Buhari'nin fıkhını anlamay çalıştık.
Müfessir kimdir ? Alim kimdir ? Eğitim-öğretim nasıl gerçekleşir ? bunlar hakkında tefekkür ettik.
Bilim tarihine genel hatlarıyla baktığımıda geçmişte yaşamış ilim adamlarının keldilerini yalnızca bir tek alanda yetiştirip, sadece o alanda yetkin olmadığını müşahade ettik. Bunun belki de en bariz örneğini İmam Buhari hazretlerinde gördük. Çok erken bir yaşta islami ilimlerin hepsinde eğitim gördüğünü ve bu alanlarda söz sahibi olduğunu müşahade ettik.
Yapmış olduğumuz okumalarda hiçbir ilmin diğerinden bağımsız olmadığını, tefsir, hadis ve fıkhın adeta iç içe geçmiş olduğunu gördük. Nitekim her birinin doğuşu ve gelişimi birbiriyle etkileşim içindedir.
İmam Buhari'nin derlemiş olduğu tefsir rivayetlerinden, Hz. Peygamber-Sahabe ve Sahabe-Sahabe ilişkilerine dair güzel örneklerle karşılaştık.
Verimli bir ders dönemi geçirdiğimize inanıyorum...
Aysun ÖZSUNAR /
YÜKSEK LİSANS / 13912727
HADİS ESERLERİNDE
TEFSİR RİVAYETLERİ GÜZ DÖNEMİ DERS
KAZANIMLARI
· İslami İlimlerde, bilgi bütünlüğü esastır. Bilgi akışı Kur’an disiplinlerinde içiçedir, birbirinden bağımsız parçacı bir anlayış yoktur.
· Kur’an’ı Kerim’i anlam noktasında Esbab-ı Nuzul ilmi önemli bir bilgi kaynağıdır. Bu ilim, Kur’an-ı Kerim’i pasif bir düşünce metni olmaktan çıkarıp, yaşanmış, yaşanabilir ve yaşanacak etkin bir gerçekliğe ve insanlığa yol göstercek hidayet rehberine dönüştürmüştür.
· Tefsir ve Hadis kitaplarında geçen, rivayet sigaları ile bu sigaların sebebi nuzul ile olan ilişkilerin tesbiti yapılmıştır.
· Esbab-ı Nuzul ilminin, kendine has taaddüt,taahüüt, inen ayetin has mı yoksa umum mu ifade etmesi gibi kendine has problemleri incelenmiştir.
· Esbab-ı Nuzul’ün, hikmeti teşriye, tenasüp, insicam vb. ilimlerle ilişkisi,
· Esbab-ı Nuzulün kendine has metodoloji sorunu ele alınmıştır.
· Tarihsellik ve Esbab-ı Nuzül ilişkisi incelenmiştir. Kur’an’a göre hayatın tarihselliğini, geçmişi, şimdiyi ve geleceği bir bütün halinde insanın faaliyet sahası olarak görmüş, Esbab-ı Nuzül de bu bağlamda Kur’an’ı bütünlüğe ait bir olgu olarak görmüş ve anlaşılması meselesinde de Kur’an’ı tarihsel bir görüş açısı içine koymuştur.
· Konuyla ilgili literatür çalışmalarına değinilmiştir.
Bu temel kazanımlarımızın yanısıra;
· İçinde bulunduğumuz bilgi çağında, elde edilen bilginin maksimum faydaya çevirilerek, kullanılabilmesi, bilgi-ilim-amel dönüşümün sağlanarak bilginin içselleştirilmesi,
· İslami çalışma ve bilgilerin bilgisayarlar, Ipad’ler, akıllı telefonlar gibi teknolojik araç,gereç, yazılımlarla etkin, aktif olarak kullanmanın günümüz şartlarında kaçınılmaz olduğunu,
· Derslerimizde edindiğimiz bilgileri, yapacağımız araştırma ve tezlerde nasıl kullancağımızı, nasıl bir araştırma anlayışı içerisinde olmamız gerektiğini, araştırma yaparken disiplinler arasında nasıl bir bağ kurmamız gerektiğini ve tefsir çalışmalarımızda nasıl kullanmamız gerektiği konularındaki kazanımlarımız,derslerimiz de edindiğimiz diğer kazanımlarımızdır.
Mürtaza Trabzon / Yüksek Lisans Öğrencisi 2013-2014/ Öğrenci
No:13912724
DERSTEN KAZANIMLAR
1.Sebeb-i nüzulün İslami ilimleri anlamada önemli bir yere sahip
olduğunu anladım.
2.İlimlerin birbiriyle sıkı bir bağlantı içinde olduğunu gördüm.
İlimlerin bir bütün olduğunu öğrendim.
3.Bir konunun yüzeysel olarak ele alındığında zahirine mutabık olsa
da hatalı anlayışa ve uygulamaya sebep olabileceğini kavradım.
4.” Âlim tenkit edilebilir tenkis edilemez” ifadesinin bir ölçü olması gerektiğini
öğrendim.
5.Derslerimizin ciddi bir araştırmaya teşvik ettiğini öğrendim. Bu
vesileyle birçok kaynak eserle tanışma fırsatı buldum.
6.Bilgilerimizi yazarken nelere dikkat etmemiz gerektiğini kavradım.
Bilgileri paylaşmanın heyecanını yaşadım. Bundan dolayı Sayın Prof.Dr.Nedim Serinsu
hocama ve derse katılan arkadaşlarıma teşekkür ederim.
İmam Buhari'nin derlemiş olduğu tefsir rivayetlerinden, Hz. Peygamber-Sahabe ve Sahabe-Sahabe ilişkilerine dair güzel örneklerle karşılaştık.
İmam Buhari ve eseri hakkında bilgi edindik. Buhari'nin fıkhına dair eserinde farklı örneklerle karşılaştık. Buhari'nin fıkhını anlamay çalıştık.
Bilginin bütünlüğü hakkında malumat sahibi olduk. Kavram nedir ? Terim nedir ? bunları öğrendik. Kavramın açıklığı ve seçikliği hakkında bilgilendirildik.
Müfessir kimdir ? Alim kimdir ? Eğitim-öğretim nasıl gerçekleşir ? bunlar hakkında tefekkür ettik.
Yapmış olduğumuz okumalarda hiçbir ilmin diğerinden bağımsız olmadığını, tefsir, hadis ve fıkhın adeta iç içe geçmiş olduğunu gördük. Nitekim her birinin doğuşu ve gelişimi birbiriyle etkileşim içindedir.
Bilim tarihine genel hatlarıyla baktığımıda geçmişte yaşamış ilim adamlarının keldilerini yalnızca bir tek alanda yetiştirip, sadece o alanda yetkin olmadığını müşahade ettik. Bunun belki de en bariz örneğini İmam Buhari hazretlerinde gördük. Çok erken bir yaşta islami ilimlerin hepsinde eğitim gördüğünü ve bu alanlarda söz sahibi olduğunu müşahade ettik.
Tefsir ve
hadis birbirinden ayrılmaması gereken iki ilim dalıdır. Kur’an allahın
kelamıdır ve onu en iyi açıklayacak olan şüphesiz hz muhammeddir. Dolayısıyla
tefsir rivayetleri kur’anı anlamak noktasında hayati önem taşımaktadır. Dersten
kazanımlara gelince bu bilinci vermek dışında birçok kazanımlar elde ettik.
Birkaçını belirtmek gerekirse; Kur’an-ı kerimi onu en iyi anlayan sahabelerin
dilinden anlamanın önemini kavradık. Hadislerin tedvininde en ince ayrıntıya
bile dikkat eden imam buharinin metodu hakkında bilgiler edindik. Sahabelerin
kur’an-ı anlama ve anlatma noktasında ne kadar hassas olduklarını öğrenmiş
olduk.
BEŞ ÖDEVE
YORUM
Kur’an ve Bağlam ve bilgi bütünlüğü ödevi birbirini tamamlayan iki ödevdir.
Kur’an ayetlerini bağlamıyla birlikte ele almak bilgi bütünlüğü açısından güzel
bir örnek olacaktır.
Mukayeseli fıkıh, hadis ve tefsir usulü ödevi de dersin içeriğiyle yakından
alakalı olan bu konuların anlaşılması açısından önemli bir ödevdir. Esbab-ı
nüzul ile ilgili verilecek 10 kitab ve 10 veb sitesi de kaynakların
bilinirliliğine hizmet olmanın yanında sitelerin tıklanma sayısını arttıracak
dolayısıyla siteyi açanlara da belki fiili bir teşekkür olacaktır.
2013-2014 YÜKSEK
LİSANS ÖDEVİ
TAHİR EROL
YÜKSEK LİSANS
ÖĞRENCİSİ
ÖĞRENCİ NO: 13912726
TEFSİR
RİVÂYETLERİ I DERSİNDEN KAZANIMLAR
Tefsir ve
hadis birbirinden ayrılmaması gereken iki ilim dalıdır. Kur’an allahın
kelamıdır ve onu en iyi açıklayacak olan şüphesiz hz muhammeddir. Dolayısıyla
tefsir rivayetleri kur’anı anlamak noktasında hayati önem taşımaktadır. Dersten
kazanımlara gelince bu bilinci vermek dışında birçok kazanımlar elde ettik.
Birkaçını belirtmek gerekirse; Kur’an-ı kerimi onu en iyi anlayan sahabelerin
dilinden anlamanın önemini kavradık. Hadislerin tedvininde en ince ayrıntıya
bile dikkat eden imam buharinin metodu hakkında bilgiler edindik. Sahabelerin
kur’an-ı anlama ve anlatma noktasında ne kadar hassas olduklarını öğrenmiş
olduk.
BEŞ ÖDEVE
YORUM
Kur’an ve Bağlam ve bilgi bütünlüğü ödevi birbirini tamamlayan iki ödevdir.
Kur’an ayetlerini bağlamıyla birlikte ele almak bilgi bütünlüğü açısından güzel
bir örnek olacaktır.
Mukayeseli fıkıh, hadis ve tefsir usulü ödevi de dersin içeriğiyle yakından
alakalı olan bu konuların anlaşılması açısından önemli bir ödevdir. Esbab-ı
nüzul ile ilgili verilecek 10 kitab ve 10 veb sitesi de kaynakların
bilinirliliğine hizmet olmanın yanında sitelerin tıklanma sayısını arttıracak
dolayısıyla siteyi açanlara da belki fiili bir teşekkür olacaktır.
İBRAHİM KARA
13912722
DERSTEN KAZANIMLAR Bu derste her şeyden önce bilgiye bütüncül bakabilmeyi öğrendim. Tefsir ilmini hadisten fıkıhtan ayrı bir ilim gibi değerlendirmenin ve düşünmenin yanlış olduğu kanaatine vardım. Tefsir rivayetlerinin de hadis kitaplarında ayrı baplar olarak değerlendirilmesi de bunun bir göstergesi olsa gerektir. İslam medeniyeti kelamın, hadisin, tefsirin, fıkhın, felsefenin v.s. birbiriyle iç içe olduğu zengin bir literatüre sahiptir. Dolayısıyla yaşadığımız günümüz dünyasında ilerleyebilmek adına bütün bu ilimlerden istifade etmemiz gerektiği muhakkaktır. geleneğimizdeki bilgilerden istifade edip, onları bilimsel bir biçimde sıralayıp yaşadığımız şu çağa ve istikbale ışık tutmamız gerekmektedir. Bütün bunları yaparken de alanın uzmanlarının devrede olması yanında teknoloji bilginlerinden de istifade etmemiz gerektiği su götürmez bir gerçektir. Nitekim çağımızda artık ümmi kavramı okuma yazma bilmeyen için değil bilgisayar kullanma becerisinden yoksun olan kimse için kullanılmaktadır. Dolayısıyla İslami ilimlerle iştigal eden bizlerin de bu teknoloji nimetinden ziyadesiyle istifade etmemiz gerekmektedir.
EMRE YILDIZ / Yüksek
Lisans / Özel Öğrenci
• Bilgi nedir, kavram nedir, Temel İslam İlimleri açısından bilgi
bütünlüğünün önemi.
• Mukayeseli meal ve tefsir okuma uslübü
• Esbab-ı nüzul, tefsir ilmindeki yeri ve ilimler arası münasabeti
• Muhammed ibn İsmail el-Buhari,
ilim kariyeri, İslam ilimlerinde ve kültüründe yeri, Fıkhu’l-Buhari, Buhari’nin
ilm uslubü gibi konulara hem derste hem de tavsiye edilen eserle değinildi.
Yukarıda zikredilen maddeler, işlenilen dersten genel konu
başlıkları olsa da, özetlemek gerekirse Kur’an merkezli bir ilim olan tefsirin,
diğer ilimlerden müstakil olarak gelişen ve devam edegelen bir bilim olmadığı. Tefsir
alanında araştırmacı olacak kişilerin bu bilimle münasebeti olan bilimler
hakkında en az akademik düzeyde bilgi sahibi olması gerekliliğini gördük. Tabii
ki böyle bir çalışmada da günümüz teknolojik imkanlarından azami düzeyde yararlanmanın
hem çalışmamıza hem de ümmet-i Muhammed’e üst düzey yarar sağlayacağını, İmam
Buhari’nin hayatından öğrendiğimiz gibi ecdadın bu yolda göstermiş olduğu azim
ve sabrı göstermemiz gerektiğini öğrendik.
Hocamıza bizlere göstermiş olduğu hürmetten dolayı sonsuz saygı ve
teşekkürlerimi sunarım.
Hadis
Eserlerinde Tefsir Rivayetleri dersinde okumuş olduğumuz İmam Buhari’nin Sahih’i
üzerinden fıkhı Buhariyi, onun hadis kitabına özel olan bab başlıklarında
ayetleri alışını, kelime tahlilleri yapışını, bab başlıklarında bazen ayetin
bir kısmını bölerek vermesini, Arap dil mantığını örneklendirmelerini okuyup
inceleme fırsatı bulduk.
Yapmış
olduğumuz ödevleri de göz önüne aldığımızda ister usûller ister tarihler olsun
yaptığımız okumalarda bizden istenen, beklenen ve aslolanın bilgi bütünlüğü
kazanmamız, bütünü görebilmemiz olduğunu zannediyorum. Geçen dönem
Tefsir-Hadis-Fıkıh tarihlerini okurken (ki İlahiyat mezunu olmayışımı da
düşünerek) tabanı doldurmak, unutulanı hatırlatmak için gerekli ve iyi bir
yöntem olduğunu düşünmüştüm. Bu dönem usûlleri okurken de hani “Kur’an ve
İnsanın Anlam Arayışı” adlı ödev sitesinde “Okuyacaksınız okutacaksınız… İlmin
en büyük ibadet olduğunu halka öğreteceksiniz” diyor ya, evet budur amaç, “okuyup
okutmak” diye düşündüm.
Ayrıca
bir de öğretinin / sünnetin yaşanarak, örnek olunarak öğretileceğini diyorum
kısaca.
BEŞ ÖDEVE
YORUM
Mustafa
Dişli / Yüksek Lisans / Bilginin Bütünlüğü
Bu
yazının giriş kısmı güzel hazırlanmış, konumuzun tefsir olduğunu düşününce
örneklendirmelerin tefsirden yani Kur'an'ın anlaşılmasından olması çok doğal,
ama sona doğru konu iyice Kur'an'ın anlaşılmasına yoğunlaşmış yani bilginin
bütünlüğünden uzaklaşmış.
Ali Rıza
Çelik / Doktora / Bilginin Bütünlüğü
Yazı çok
kısa görünse de maksadı anlatmak için yeterli olmuş bence. Ama bizden istenen
"bilginin bütünlüğü" hakkındaki yazı giriş - gelişme - sonuç bölümü
içermeli idiyse yetersiz olmuş diyebiliriz.
Ali
Bahadır Özdemir / Birleşik Doktora / Kur’an ve Bağlam
Esbab-ı
nuzüle yeni yaklaşımın açıklamasının yuvarlak cümlelerle ifade edilmesi yeterince
anlaşılmasına engel olmuş ama bu yeni yaklaşımın nasıl olduğu daha sonra gelen
Sa’lebe Kıssası üzerinden telafi edilmiş.
Mücella
Tekin / Yüksek Lisans / Tefsir-Hadis-Fıkıh Usûlleri Değerlendirmesi
Kendi
ödevimi, diğer ödevlere bakıp kıyaslamak istedim. Öncelikle ödevim başında da
belirttiğim gibi usûllerin tam bir özeti niteliğinde olmasını arzulamadığım
için kendi içinde bir yazı akışı halinde değil, diğer birçok ödevde olan
kaynakçadan yoksun ama zaten her biri tek bir kaynaktan oluştuğu için belki
buna ihtiyaç olmayabilir diye düşünüyorum. Daha düzgün bir akış içinde
olmalıydı belki de.
Hacı
Turan Demircioğlu / Yüksek Lisans / Bilginin Bütünlüğü
“Yarım
avukat da maldan eder” örneğinden sonra yazıda çok ilginç bir açıklama
bulacağımı zannederken gerisi gelmedi bu örnek havada kaldı, üstelik yazının
giriş kısmı gayet güzel bir tanımla başlamış ve ikinci paragrafta da böyle
devam ederken birden son paragrafta “İslam bir bütündür ya kabul edilir ya
edilmez” gibi beklenilenden farklı bir şekilde konu dağılmasına doğru gitti.
Bütün bu
yorumlarımın altına şunu eklemek istiyorum, eleştiriler daha iyi şeyler üretmek
içindir, herkesin emeğine sağlık.
Rukiye Öztürk /
Yüksek Lisans / 12912778
Hadis Eserlerinde Tefsir Rivayetleri Dersinden Kazanımlar / Yorumlar
► Kur’an’ı anlamaya çalışırken bugüne kadar gelen ilimler asla birbirinden kopuk olarak alınamaz.
► Bu bölümde okuyan herkes tefsir tarihini ve usullerini, hadis tarihi ve usullerini, fıkıh tarihi ve usullerini bilmeli ki, okuduğu kitapları anlayıp yorum yaparken hataları azalsın ve inşallah yok olsun.
►Müfessirlerin, ravilerin ve fakihlerin amacı Kur’an-ı Kerim’in ışığında Hz. Muhammed’in düzenini devam ettirmektir.
► Esbab-ı Nüzul, Kur’an’ı anlamada kilit öneme sahiptir ve hangi ayetin ne sebeple indirildiğini bilmek onu anlayıp açıklamak için gereklidir.
Hadis Eserlerinde Tefsir Rivayetleri dersinden
kazanımlar
MERVE KURT
Yüksek Lisans Öğrenci no:13912723
Kur’an-ı Kerim ilimleri içinde esbab-ı nuzûl’un önemini
öğrendik.
Buharî fıkhına ilişkin örnekler okuyup, inceledik.
Tefsir usulünün yanı sıra diğer usullere de vakıf olmanın
gerekliliğini anladık.
“Yaşamak hizmet etmek ve af dilemek için verilen mühlettir”
şiarını kanıksadık.